כוכב צדק לדורות זרח אורו

מִי יַבִּיעַ נוֹרְאוֹתֶיךָ, בְּהַקִּיפְךָ עַל גַּלְגַּל מַאֲדִים גַּלְגַּל שִׁשִּׁי הוֹלֵךְ בִּמְסִבָּה /עֲצוּמָה וְרַבָּה ­– צֶדֶק יָלִין בָּהּ? / וְגוּפוֹ גָּדוֹל מִגּוּף הָאָרֶץ חֲמִשָׁה וְשִׁבְעִים פַּעַם בְמִדַּת רָחְבָּהּ / וְסוֹבֵב הַגַּלְגַּל בִּשְׁתֵּים עֶשְׂרֶה שָׁנָה. וְהוּא כּוֹכַב הָרָצוֹן וְהָאַהֲבָה / וּמְעוֹרֵר יִרְאַת הַשֵּׁם וְיֹשֶׁר וּתְשׁוּבָה / וְכָל‑מדָּה טוֹבָה / וּמַרְבֶּה כָּל­‑תְּבוּאָה וּתְנוּבָה / וּמַשְׁבִּית מִלְחָמוֹת וְאֵיבָה וּמְרִיבָה, וְדָתוֹ לְחַזֵּק בְּיָשְׁרוֹ כָּל­‑בֶּדֶק / וְהוּא יִשְׁפּוֹט תֵּבֵל בְּצֶדֶק. [כתר מלכות – שלמה אבן גבירול[

_______________________________________

1. צדק – משמעות השם

"שְׂאוּ מָרוֹם עֵינֵיכֶם וּרְאוּ מִי בָרָא אֵלֶּה ..לְכֻלָּם בְּשֵׁם יִקְרָא" [ישעיהו מ"ו]

מלבי"ם- לכולם בשם יקרא- כ"א יש לו שם מיוחד עפ"י פעולתו למשל כוכב שבתאי משבית ומחריב, צדק פועל צדקות, מאדים לשפוך דם, וא"א שישנה פעולתו לפעולה אחרת.

בִּלְשׁוֹן המקרא "צדק" ו"צדקה" הם מושגים נרדפים בעלי הוֹרָאָה אחת, ומשמעותם – התנהגות לפי מידת הדין, מילה נרדפת למשפט. [אנציקלופדיה 'גשר' למקרא[

האי מאן דבצדק יהי גבר צדקן אמר ר"נ בר יצחק וצדקן במצות [שבת קנ"ו]

המליך אות ג' ..וצר בו צדק בעולם, ואחד בשבת בשנה, ועין ימין בנפש: [ספר יצירה פרק ד']

הַצְּדָקָה מַנְהֶגֶת כָּל גַּלְגַּלֵּי הָרָקִיעַ וְעַל יָדָהּ נִשְׁפָּעִין כָּל הַבְּרָכוֹת, …וְכֵן צָרִיךְ לִתֵּן צְדָקָה קדֶם שֶׁיֵּצֵא לַדֶּרֶךְ כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "צֶדֶק לְפָנָיו יְהַלֵּךְ וְיָשֵׂם לְדֶרֶךְ פְּעָמָיו" כִּי עַל יְדֵי הַצְּדָקָה יָאִיר הַכּוֹכָב כִּי עַל יְדֵי צְדָקָה מְאִירִין הַגַּלְגַּלִּים. [ליקוטי מוהר"ן ל"א]

צדק נקרא כוכב "בַּעַל ‏שם" שהכנענים נתנו לכוכב שנקשר באל הכנעני הראשי בַּעַל. גם היוונים, ואחריהם גם הרומאים, קשרו את שם הכוכב לשם האל הראשי שבמיתולגיות שלהם זאוס ויופיטר בהתאמה, מלכי האלים שהיו ממונים גם על החוק ועל הצדק.[ע"פ ויקיפדיה מקור השם צדק]

_______________________________________

2 . אדם של צדק

א. כּוֹכָב צֶדֶק לַדּוֹרוֹת זָרַח אוֹרוֹ/ אֶחָד הָיָה אַבְרָהָם בִּבְנֵי דוֹרוֹ /אֲשֶׁר בַּאֲבִיב שְׁנוֹתָיו הִכִּיר בּוֹרְאוֹ/ וַיַּרְא שָׁם בִּמְאוֹרוֹתָיו אֶת מִשְׁטָרוֹ [פיוט- ר' דוד בוזגלו]

ב. בשעה שנולד אברהם אבינו ע"ה עמד כוכב אחד ממזרח ובלע ד` כוכבים לארבע רוחות השמים. אמרו חכמים לנמרוד: בן נולד לתרח בשעה זו שעתיד לצאת ממנו אומה שתירש העולם הזה והעולם הבא, אמר הקדוש ברוך הוא: עד מתי יהא העולם מתנהג באפלה? תבוא האורה – "ויאמר אלקים יהי אור", זה אברהם, הדא הוא דכתיב: "מי העיר ממזרח צדק", אל תקרא 'העיר' אלא האיר. [בראשית רבה]

ג. מי העיר ממזרח – אמר רב: מנין שאין מזל לישראל?
שנאמר: ויוצא אותו החוצה. אמר אברהם לפני הקב"ה: רבש"ע , הנה בן ביתי יורש אותי!
א"ל: לא כי אם אשר יצא ממעיך הוא יירשך. אמר לפניו: רבש"ע, הסתכלתי באצטגנינות שלי ואיני ראוי לכך! א"ל: צא מאצטגנינות שלך, אין מזל לישראל.
א"ל: מאי דעתך דקאי צדק[שעומד צדק, שהוא מזל שלך] במערב? [שהוא מקום מצונן ואין ראוי להוליד] מהדרנא וממוקמינא ליה למזרח[אני מחזיר וממקם אותו במזרח] , והיינו דכתיב: מי העיד ממזרח צדק יקראהו לרגלו.
דבר אחר: מי הוא שהעיד בלבם של (אזרחיים) [מזרחיים] שיבאו ויפלו ביד אברהם?
צדק יקראהו לרגלו – צדיק חי העולמים שהיה מאיר לו בכל מקום שהוא הולך.
אמר רבי ברכיה: מזל צדק היה מאיר לו.
אמר רבי ראובן: צדקה הייתה צווחת ואומרת: אם אין אברהם עושה אותי, אין מי שיעשה אותי, [ילקוט שמעוני תהילים תתס"ט]

_______________________________________

3. מקום של צדק

"ומלכי צדק מלך שלם", המקום הזה מצדיק את יושביו. מלכי צדק, אדוני צדק, צדק נקראת ירושלים, שנאמר (ישעיה א) צדק ילין בה. [בראשית רבה מ"ג]

רד"ק: (יהושע י', א) כל מלכי ירושלים היו נקראים בזמן ההוא מלכיצדק או אדוניצדק כמו שנאמר 'ומלכיצדק מלך שלם' היא ירושלים. ונקרא כן בעבור ירושלים שהוא מקום צדק, כי ירושלים מקום הצדק והשלום לא יסבול עוול וחמס ומעשה תועבה זמן ארוך.

הנה ימים באים נאֻם ה' אצמיח לדוד צמח צדקה ועשה משפט וצדקה בארץ. בימים ההם תִוָּשע יהודה וירושלם תשכון לבטח וזה אשר יקרא לה ה' צדקנו. [ירמיהו ל"ג]

"ואשיבה שֹפטיך כבראשֹנה ויֹעציך כבתחִלה אחרי כן יִקָּרא לך עיר הצדק קריה נאמנה. ציון במשפט תִפָּדה ושביה בצדקה" [ישעיהו א']

שתפו את המאמר