שביל החלב – נהר דינור

הקיץ צופים בשביל החלב:

הקיץ הזה, עשו לעצמכם טובה וקחו את הילדים לצפות בשביל החלב. חוויית ילדות שתיחרט בזיכרונם. מה גם, שממש לא בטוח שהם יוכלו להעניק את החוויה הזו לילדיהם. "זיהום האור" ההולך וגובר, מוריד באכזריות עוד ועוד אזורים מהם ניתן לצפות בשביל החלב במלוא הודו והדרו.

בכדי לצפות בשביל החלב במיטבו, תיאלצו להרחיק למקומות חשוכים במיוחד ולצאת בלילה ללא ירח. ככל שיהיה חשוך יותר, המראה יהיה מרשים ומרגש יותר. אבל אנו מבטיחים לכם שהתמורה שווה את המאמץ והמחיר.

נסו גם לצלם את שביל החלב בחשיפה ארוכה של 30 שניות. התוצאות מרהיבות!

כמה עובדות על שביל החלב:

שביל החלב הנפרש בשמים מעלינו למין העקרב בדרום ועד קסיופיאה בצפון דרך כוכבי משולש הקיץ הגדול, הוא אחת מארבעת זרועותיה של הגלקסיה אליה אנו שייכים הקרויה אף היא "שביל החלב".

ההסיבה לכך שבקיץ שביל החלב נצפה היטב, נובעת ממיקומו של כדור הארץ סביב השמש. בקיץ הוא ממוקם כך שאנו צופים אל תוך מישור דיסקת הגלקסיה שלנו וצופים בזרוע הפנימית ואילו בחורף אנו מביטים אל מחוץ לדיסקת הגלקסיה וצופים בזרוע החיצונית. כך שהמראה המרגש והמפעים של ריבואות כוכבים ייחודי ללילות הקיץ.

גלילאו במאה ה16 צפה בטלסקופ בשביל החלב וגילה את העבודה כי הוא מורכב מריבואות הכוכבים הצפופים ומסודרים בצורת "שביל".

השם "שביל החלב" מקורו יווני והוא כידוע בשל הדימוי המיתולוגי לחלב של הרה הנשפך על פני השמים. בעצם גם השם "גלקסיה" משמעו ביוונית שביל החלב, כך שלומר "גלקסיית שביל החלב" זה סוג של כפילות מילולית. הסיבה לכך שלכל הגלקסיות אנו קוראים בשם "גלקסיה" נובעת מההבנה המודרנית של היקום, לפיו אותם "ערפיליות ספיראליות" הנצפות מבעד לטלסקופים, הינם "שבילי חלב", כלומר "גלקסיות" עצמאיות. זו הייתה השערתו של עמנואל קאנט כבר במאה ה18 שהוכחה בהמשך ע"י אדווין האבל בראשית המאה העשרים.

מראהו של שביל החלב הרשים את הצופים בו בכל התקופות ובכל המקומות. הבדואים של סיני קוראים לו "נתיב הבשלת הפירות", בשל הופעתו בזמן הבשלת הפירות. הערבים מכנים אותו לעיתים "נתיב התבן" מסיבות דומות. הסינים כינו אותו "הנחש השמיימי" ובתרבויות אחרות כינויים נוספים לו.

נהר די-נור:

במקורות העבריים מכונה שביל החלב בשם "נהר דינור" כלומר נהר של אש, מה שאומר שהקדמונים העבריים ראו בו נהר של מים ואש יחד.  איזכורים רבים בספרות העברית הקדומה יש לנהר דינור, רובם ככולם מיסטיים המכוונים לעולמות מטאפיזיים נשגבים.

  • בספר דניאל הוא מכונה נחל של אש הזורם לפני האל.
  • הוא מחליש את עוצם של העקרבים. "אם לא היה עוקצו של מזל עקרב נתון ומונח בנהר דינור, הרי כל מי שהיה עוקץ אותו עקרב לא היה חי".
  • על פי ספר הזוהר, נשמות הצדיקים טובלות בנהר ונטהרות ונשמות הרשעים נשרפות בו. מתאים לאופי הפרדוקסלי של נהר האש..
  • מקורותיו של נהר דינור ע"פ התלמוד הבבלי הוא מהזיעה של "חיות הקודש" שזהו כינוי לקבוצות כוכבים המסמלות חיות.
  • המלאכים נבראים בכל יום ויום ממימיו הלוהטים של נהר דינור.

זיהום אור:

באתר "אור מכוון" תוכלו לקרוא על זיהום אור והשפעותיו ומה אתם יכולים לעשות בעניין

https://www.ormekuvan.co.il/

החלטתם לצאת לצפות בשביל החלב. מהיכן עושים זאת?

לרשימת אתרי תצפית חשוכים בישראל

http://www.deepskywatch.com/israel-astronomy-sites.html

כאן תוכלו לראות את "מפת זיהום האור של ישראל" ולדעת עד להיכן עליכם להתרחק בכדי לצפות בשביל החלב במיטבו

http://www.deepskywatch.com/light-pollution-israel.html

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email