דרך כוכב מיעקב

בן הכוכב:

לִפְנֵי שָׁנִים נוֹלַד תִּינוֹק,

חָמוּד,  יְפֵה-עֵינָיִים,

מֵעַל רֹאשׁוֹ תָּמִיד זָרַח –

כּוֹכָב מִן הַשָׁמַיִים.

"הוֹ,  מַה נִפְלָא", אָמרוּ כוּלָּם,

"כּוֹכָב זֶה אוֹת תִּקְוָוה!

נִקְרָא לַיָּלֶד בֶּן כּוֹכָב,

נִקְרָא לוֹ: בַּר-כּוֹכְבָא.!

גָּדַל הַיֶּלֶד וְאִתּוֹ –

גָּדַל גַּם הַכּוֹכָב,

לִיוָוה אוֹתוֹ לְכָל מָקוֹם

אֲשֶׁר הָלְכוּ רַגְלָיו…

– – –

קָשָׁה קָשָׁה הַמִּלְחָמָה… נֶאֱנָחִים כוּלָּם

אֲבָל… הַבִּיטוּ!!! בַּמְּרוֹמִים –

כּוֹכָב שֶׁל אֵשׁ נִלְחָם!

וְהוּא יוֹרֶה מִקֶּשֶׁת אוֹר

חִיצִים – גִיצִים שֶׁל אֵשׁ…!

וְעוֹד מְעַט אֶת הָאוֹיֵב נַצְלִיחֲ לְגָרֵשׁ!!

…הֵנִיד רַבִּי עֲקִיבָא רֹאשׁוֹ כְּמִתְפַּלֵל:

"הִנֵּה הַנַּעַר בַּר-כּוֹכְבָא גִיבּוֹר בְּיִשְׂרָאֵל!

מֵעַל רֹאשׁוֹ, יוֹמָם וְלֵיל,

דּוֹלֵק כּוֹכָב שֶׁל אוֹר,

וְהוּא יוֹבִיל אֶת יִשְׂרָאֵל לַחוֹפֶשׁ וְלַדּרוֹר!"

(מתוך הספר: "בן כוכב", מאת: מירי צללזון. הוצאת שרה בץ ועזריאל ניצני)

________________________________ 

דרך כוכב מיעקב:

תני ר' שמעון בר יוחאי: רבי עקיבא היה דורש: דרך כוכב מיעקב – דרך כוזבא מיעקב. רבי עקיבא כד הוה חמי בר כוזבא הוה אמר דין הוא מלכא משיחא! אמר ליה רבי יוחנן בן תורתא: עקיבא! יעלו עשבים בלחייך, ועדיין בן דוד  לא יבא! (ובתרגום: שנה רבי שמעון בר יוחאי: רבי עקיבא היה דורש דרך כוכב מיעקב – דרך כוזבא מיעקב. רבי עקיבא כשהיה רואה את בר כוזבא היה אומר זהו מלך המשיח! אמר לו רבי יוחנן בן תורתא: עקיבא! יעלו עשבים בלחייך ועדיין בן דוד לא יבוא!). (ירושלמי תעניות פ"ד)

האומנם זרח כוכב מעל ראשו של מנהיג המרד? או שמא הכוכב שזרח הינו מטאפורי בלבד? איזה כוכב זרח? התפרצות סופר-נובה? אולי התקבצות צמודה מאוד של שני כוכבים (כוכב לכת עם כוכב בוהק נוסף – כוכב לכת אחר, או אחד מהכוכבים הבוהקים על מישור המילקה)? או שמא הופעה של שביט חזק ובהיר בשמים?

________________________________ 

מרד בר כוכבא:

על הסיבות לפרוץ מרד בר-כוכבא בשנת 132 לספירה, חלוקות הדעות. יש המייחסים את פרוץ המרד לגזרות הקיסר הרומי אדריאנוס  – הגזירה על המילה (שהיא הרחבת איסור הסירוס שהיה נהוג באימפריה הרומית), ובנייתה מחדש של ירושלים תחת השם "אליה קפיטולינה" (על שמו של איליה אדריאנוס – שמו המלא של הקיסר) והצבת פסלו של זאוס בהיכל. לעומתם – אחרים טוענים להיפך, שהגזרות נגזרו בשל המרד והוא זה שקדם להם, וא"כ נותר לברר מה הסיבה לפרוץ המרד?

גם שמו של מנהיג המרד לוטה בערפל. האם שמו שמעון בר-כוכבא, ובשל כך דרש עליו רבי עקיבא את הפסוק "דרך כוכב מיעקב", ומשהכזיב דרשו אותו לגנאי וקראוהו בר-כוזבא? או שמא שמו היה בר-כוזבא, כשם מקום הולדתו או שם אביו וקראוהו בר-כוכבא ע"ש דרשתו של רבי עקיבא? אמנם ממצאי איגרות בר כוכבא (ידין 1960-61 ועוד) גילו לנו בוודאות ששמו בר כוסיבא! כך שהן בר כוכבא והן בר כוזבא הם כנראה רק כינויים לשמו.

_________________________________ 

קם שבט ישראל:

החוקר הילל ניומן מהחוג לתולדות ישראל באוניברסיטת חיפה, מציע גורם נוסף ומשמעותי לפריצת המרד: הופעה בשמים של כוכב שביט ענק. (הלל ניומן, כוכבו של בר כוכבא. בקובץ 'חידושים בחקר בר כוכבא', בעריכת בועז זיסו וחנן אשל).

בעת העתיקה, כוכבי שביט היו בלתי צפויים והופעתם תמיד בישרה התרחשות של אירועים מסעירים. לעיתים הם בישרו על מפלה בקרב ולעיתים היפך, על ניצחון. למשל, בעת המרד הראשון הנקרא גם המרד הגדול בשנת 66 לספירה, הופיע בשמים כוכב שביט ועליו כותב יוסף בן מתתיהו כך: "וכנגד לא שמו לב ולא האמינו לאותות המוקדמים והברורים של חורבן הממשמש ובא. וכאילו היו מוכי רעם ונטולי עיניים ונפש – התעלמו מאזהרותיו הברורות של ה'. זה היה בשעה שעמד מעל לעיניהם כוכב שהיה דומה לחרב ושביט שהיה כל השנה ואף זה ארע לפני המרד, ולפני שקמה התנועה שהביאה לידי מלחמה". ('מלחמת היהודים. ספר ו' פרק ה')

הנה הוא מדבר על הופעת כוכב שביט בשנת 66 לספירה – אירוע שתועד גם ע"י הרומאים אבל גם ע"י הסינים. כנראה מדובר על הופעתו של שביט האלי, המופיע במחזוריות של 73.5 שנים ומוכר בהקשרים רבים אחרים.

גם בשנת 132 לספירה, מתועדת הופעתו של כוכב שביט ענק. הן ע"י אסטרונומים סינים והן ע"י היסטוריון רומי מפורסם בשם "דיו קאסיוס" – אותו היסטוריון המספק לנו לא מעט מידע על מרד בר-כוכבא. לדעת הלל ניומן, הופעת כוכב שביט זה היה אחת הסיבות המשמעותיות להמשחתו של בר כוכבא למשיח ע"י רבי עקיבא ולפרוץ המרד.

_________________________________ 

כוכבו של משיח:

"בראשונה היה כוכב עולה מן המזרח ובראשו חרב , והיו ישראל רואין אותו ואומרין זה לזה: "מהו זה? והיו אומות העולם שואלין לאסטגינין שבהן ואומרין להם "מהו טיבו של כוכב זה? והיו אומרים להן: זה כוכבן של ישראל זה הוא המלך שעתיד לעמוד להן. וכן באחרונה עתיד כוכב לעלות מן המזרח והוא כוכבו של משיח שנאמר "דרך כוכב מיעקב". (מדרש רבה במדבר כ"ד)

"שנו רבותינו: בשעה שמלך המשיח בא עומד על גג בית המקדש והוא משמיע להם לישראל ואומר: ענוים, הגיע זמן גאולתכם! ואם אין אתם מאמינים ראו באורי שזרח עליכם, שנאמר: קומי אורי כי בא אורך וכבוד ה' עליך זרח – ועליכם בלבד זרח ולא על עובדי אלילים, שנאמר: כי הנה החשך יכסה ארץ – באותה שעה מבהיק הקב"ה אורו של מלך המשיח ושל ישראל והולכים כולם לאורן של מלך המשיח ושל ישראל, שנאמר: והלכו גויים לאורך ומלכים לנוגה זרחך – ובאים ומלחכים עפר מתחת רגליו של מלך המשיח, שנאמר: ועפר רגליך ילחכו – ובאים כולם ונופלים על פניהם לפני משיח ולפני ישראל ואומרים: נהיה לך ולישראל לעבדים, וכל אחד מישראל אלפים ושמות מאות עבדים יהיו לו, שנאמר: בימים ההמה אשר יחזיקו עשר אנשים מכל לשונות הגוים והחזיקו בכנף איש יהודי לאמר נלכה עמכם כי שמענו אלוהים עמכם". (ילקוט שמעוני תצ"ט)

על רבים ממטבעות בר-כוכבא (שהוטבעו ע"ג מטבעות רומיות ונקראו בפי חז"ל מטבעות כוזביות), מופיעה צורת בית המקדש וארון הברית בתוכו, ועל גג בית המקדש זורח כוכב!! זה מתחבר ומתקשר למדרש הנ"ל המדבר אף הוא על גג בית המקדש.

_______________________________ 

מלחמת הכוכבים:

ומה חשב הקיסר הרומי על השביט? הלא גם אדריאנוס קיסר ראה את השביט שהופיע בשמים? כמו במקרים רבים, כל אחד פירש את הופעת השביט לפי נקודת מבטו.

על פי ההיסטוריון הרומאי דיו קאסיוס, הקיסר הרומאי אדריאנוס צפה אף הוא בכוכב החדש שהופיע בשמים. למרבה הפלא, כוכב השביט הופיע זמן קצר לאחר שאהובו של הקיסר אנטוניוס טבע בנילוס בנסיבות לא ברורות (בשנת 130 לספירה), אדריאנוס ראה בכך הוכחה שאהובו הפך לאל ומיהר להכריז על פולחנו של אנטוניוס ברבים.

הפיכתו של אנטוניוס לאל לוותה בהטבעת מטבעות שיפרסמו על כך ברבים. גם על מטבעות אלה מופיע סמל כוכב דומה לזה המופיע על מטבעות בר-כוכב. מטבעות אלה היו נפוצים באותה תקופה בה נפוצו מטבעות בר-כוכבאיות ויש מהם הקיימים עד היום. (ייתכן, שעל כאלה מטבעות הטביעו אנשיו של בר-כוכבא את הטבעותיהם).

יש הטוענים שמרד בר-כוכבא באדריאנוס, היה "מלחמת כוכבים" בין משיחיותו של בר-כוכבא לאלהותו של אנטוניוס. (ע"פ אלי אשד)

(ובמאמר מוסגר: אדריאנוס הקיסר גזר איסור על ברית המילה כהרחבה לאיסור הסירוס שהיה נהוג בזמנו, בין היתר מתוך הערצת היופי הגברי ואיסור על פגימה בו באמצעות ברית מילה. אנטוניוס ואדריאנוס שהיו בעלי "נטיות הפוכות…", העריצו כמובן את היופי הגברי. אולי זו הסיבה לנוסח בו קיללו חז"ל את אדריאנוס "שחיק טמיא" – ישחקו עצמותיו!!).

___________________________________ 

אראנו ולא עתה אשורנו ולא קרוב:

"אֶרְאֶנּוּ וְלֹא עַתָּה אֲשׁוּרֶנּוּ וְלֹא קָרוֹב דָּרַךְ כּוֹכָב מִיַּעֲקֹב וְקָם שֵׁבֶט מִיִּשְׂרָאֵל…" (במדבר כ"ד י"ז)

הפסוק המלא בנבואתו של בלעם אותו דרש רבי עקיבא מרמז על עתידיותה של הנבואה ("אראנו ולא עתה אשורנו ולא קרוב") ועל היותו של הכוכב המבשר את בוא המשיח – כוכב שביט.

על כוכבי השביט אומרת הגמרא במסכת ברכות שמברכים ברכת עושה מעשה בראשית. "על הזיקין: מאי זיקין אמר שמואל כוכבא דשביט ואמר שמואל נהירין לי שבילי דשמיא כשבילי דנהרדעא לבר מכוכבא דשביט דלא ידענא מאי ניהו." (ברכות נ"ח)

לדעת רב האי גאון, המילים "כוכבא דשביט" מתכתבים עם הפסוק "דרך כוכב מיעקב וקם שבט מישראל" ומרמזים עליו באופן מובהק: "…ושביט, שהוא עומד כשבט, כדכתיב 'דרך כוכב מיעקב וקם שבט מישראל'". (ספר הערוך ערך 'זק')

________________________________ 

עיקבתא דמשיחא:

הרמב"ם מתאר את משיחיותו של בר-ככובא בעיניו של רבי עקיבא במילים הבאות "ואל יעלה על דעתך שהמלך המשיח צריך לעשות אותות ומופתים ומחדש דברים בעולם או מחיה מתים וכיוצא בדברים אלו… שהרי רבי עקיבא חכם גדול מחכמי המשנה היה, והוא היה נושא כליו של בן כוזיבא המלך, והוא היה אומר עליו שהוא מלך המשיח, עד שנהרג בעוונות. כיוון שנהרג נודע להם שאינו, ולא שאלו ממנו חכמים לא אות ולא מופת". (משנה תורה, שופטים, הלכות מלכים י"א, ג')

הכתרתו של בר-כוכבא כמשיח ע"י רבי עקיבא מעוורת תמיהות רבות. המסורת הירושלמית מספרת כי בר-כוכבא דיבר באופן מחוצף כלפי שמיא: " וכד דהוה נפק לקרבא הוה אמר: ריבוניה דעלמא, לא תסעוד ולא תכסוף "הלא אתה אלקים זנחתנו ולא תצא (אלקים) בצבאותינו" (תהלים ס יג)." ובתרגום: וכשהיה יוצא לקרה היה אומר: רבון העולמים, לא תעזרנו ולא תביישנו… (ירושלמי תענית ד',ה').

ייתכן שרבי עקיבא ראה בו צאצא לשבט יהודה ע"פ הפסוק בדברי הימים: "(כא) בְּנֵי שֵׁלָה בֶן יְהוּדָה עֵר אֲבִי לֵכָה וְלַעְדָּה אֲבִי מָרֵשָׁה וּמִשְׁפְּחוֹת בֵּית עֲבֹדַת הַבֻּץ לְבֵית אַשְׁבֵּעַ. (כב) וְיוֹקִים וְאַנְשֵׁי כֹזֵבָא וְיוֹאָשׁ וְשָׂרָף אֲשֶׁר בָּעֲלוּ לְמוֹאָב וְיָשֻׁבִי לָחֶם וְהַדְּבָרִים עַתִּיקִים." (דה"י א', ד'). בפסוק זה מוזכרים "אנשי כוזבא" כבני שלה בן יהודה, וכן: "(ה) וַתֹּסֶף עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן, וַתִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ שֵׁלָה; וְהָיָה בִכְזִיב, בְּלִדְתָּהּ אֹתוֹ" (בראשית ל"ח, ה'). ויתכן שבר-כוזיבא היה מיוחס לשושלת זו והשם כוזבא הוא שם מקום ולא שם אדם.

על שושלת שלה בן יהודה נאמר גם: "(י) לֹא-יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה, וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו, עַד כִּי-יָבֹא שִׁילֹה, וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים. (בראשית מ"ט, י'). אפשר גם שלא יסור שבט – שביט! כדלעיל וכדלהלן. ועד כי יבוא שילה – שלה.

__________________________________ 

רבי עקיבא בעיקבתא דמשיחא:

מאידך, ייתכן שדווקא חוצפה זו כלפי שמיא, היא שעוררה את רבי עקיבא להכתיר את בר-כוכבא כמשיח ולהיות נושא כליו. רבי עקיבא, הולך בעקבותיו של בר-כוכבא, מכריז על משיחיותו ונושא את כליו! רבי עקיבא הולך בעקבתא דמשיחא וכדרכו בכמה הזדמנויות, רואה את האור מתוך החושך וטוב מתוך הרוע.

אחד הסימנים המובהקים ל"עקבתא דמשיחא" הוא חוצפה גדולה. המשנה מתארת את הימים הללו במילים "בעקבות משיחא חוצפא יסגא, ויוקר יאמיר וכו'" (החוצפה תתרבה והיוקר יעלה וכו'). (משנה סוף מסכת סוטה).

אפשר שהכוכב שזרח בימיו של בר-כוכבא, סימן לרבי עקיבא את האור הזורח מתוך החושך כדרכם של הכוכבים המאירים רק מתוך החשכה. ובתוך חשכת החוצפה ששררה באותה עת, ראה רבי עקיבא את אורו הזורח של מלך המשיח.

_________________________________

בעיתה ואחישנה:

ובדרך רמז: "כוכבא דשביט" הוא הכוכב, כוכבו של מלך המשיח, שמופיע בשמים בחדש שבט (החדש שעל פי הטבע מופיעים "זיקין" בשמים, שעל ידם מתגלה ש"כחו וגבורתו מלא עולם). לפי פרוש זה, הכל אחד, הכוכב המופיע מלמעלה והשבט הצומח מלמטה ומתאחדים כאחד "בעתה ואחישנה".

ל"כוכבא דשביט" יש "זנב" מאחריו (כלשון הרמב"ם בהלכות ברכות, שפוסק כרב האי גאון). והוא סוד "עקבתא דמשיחא", ה"עקבות" שמשאיר אחריו מלך המשיח בדרך בואו לגאלנו.

בחדש שבט מתלבשים בתוכנו, בתודעתנו, אותן "עקבות" של משיח, ומעוררות אותנו לחפש אחריו, אחרי עצמותו ומהותו של מלך המשיח, מתוך הכרה שאנו מחוברים אליו בעצם, כחוה לאדם הראשון לפני הנסירה (שלפי דעה אחת בחז"ל הייתה בסוד "זנב" – ז' נביאות שעמדו להם לעם ישראל לעומת מ"ח (בגימטריא כוכב) – נביאים). בחדש שבט, שבו "ראש השנה לאילן", עלינו לתקן את פגם ה"קיצוץ בנטיעות", לחבר ולקשר את המלכות (כנסת ישראל, בחינת חוה) ל"צדיק יסוד עולם" (בחינת אדם הראשון, ראשי תיבות אדם דוד משיח) – מלך המשיח. (ע"פ הרב יצחק גינזבורג)

_________________________________

תודות:

לצורך הכתיבה נעזרתי במאמרו של הלל ניומן: 'כוכבו של בר-כוכבא', במצגת של יעקב חברוני:  'סימבוליזם ותעמולה במטבעות בר-כוכבא', במאמר של אלי אשד: 'הכוכב של בר כוכבא', בספר 'בן כוכב' של מירי צללזון ובתוכן מהאתר 'גל-עיני' של הרב יצחק גינזבורג.

נכתב ע"ישלמה בוסקילה

שתפו את המאמר