לוח השנה הסיני

הידעתם שלוח השנה הסיני והלוח העברי ממש דומים?

גם לסינים, בדיוק כמונו, ישנו לוח שנה ירחי שמשי המסתנכרן אחת ל-19 שנה עם הלוח הכללי. גם הם מעברים 7 שנים במחזור בן 19 שנה בהן יש 13 חודשים במקום 12. שנות העיבור של הסינים זהות כמעט לחלוטין לשנות העיבור אצלנו, ההבדל היחיד הוא שאצלם מעברים את השנה ה-16 ואצלנו את השנה ה-17.

מלבד זאת, הלוחות מאוד דומים.

הבדל נוסף הקיים בין הלוח העברי ללוח הסיני הוא "הדחיות" של קביעת ראש חודש ביחס לזמנו הנכון לפי המולד. כפי שהיה בראש החודש האחרון, לפחות בחלק מבתי הכנסת הוכרז "המולד היה" ולא "המולד יהיה" בשל העובדה שראש החודש הזה נדחה מזמנו. זה גם הובחן בחגיגות ט"ו בשבט שהיו אחרי מילוא הירח.

הדחיות הן הלכתיות ונקבעו לפי כללים ידועים אשר המפורסם שבהם הוא "לא אד"ו ראש" שמטרתו לקבוע את המועדים בימים מסויימים בשבוע.

אצל הסינים לא קיימים דחיות אלו ולכן לוח השנה שלהם מסתנכרן יותר טוב עם מולד הירח האמיתי. את ראש השנה הם חוגגים כמונו תמיד בראש חודש, כך שאת ראש השנה האחרון הם חגגו כאשר אצלנו היה סוף חודש טבת ואילו אצלם כבר החל החודש החדש.

ראש השנה הסיני חל בחודש הראשון של האביב (דומה לציווי העברי הקדום של "שמור את חודש האביב ראשון הוא לחודשי השנה").

מלבד מחזור העיבור הדומה לשלנו, קיימים בלוח השנה הסיני עוד 2 מחזורים. הראשון הוא מחזור בן 12 שנים והוא הקובע את "שנת החיה" (בדומה לגלגל המזלות החודשי אצלנו, בו יש "השפעה אסטרולוגית" לפי מזל החודש, רק במחזור שנתי ולא חודשי). השנה הנוכחית היא שנת העכברוש הפותחת את המחזור. המחזור השני הוא מחזור בן 10 שנים בו לכל שנתיים רצפות ישנו יסוד משפיע מתוך 5 היסודות.

כנראה לנו ולסינים יש משותף יותר ממה שאנו חושבים.

תודה רבה לדניאל גולדפרב על השיתוף המעניין!

גלגל המזלות הסיני
לוח השנה הסיני

מקור התמונה masa.co.il

שתפו את המאמר