דגלים זרועי כוכבים

על כוכבים בדגל ישראל ודגלי העולם – ליום העצמאות

"כל הארץ דגלים דגלים… "

חגיגות עצמאות, דגלים התלויים בכל פינה

דגלים וכוכבים

דגלי מדינות העולם משופעים בכוכבים, בכמות רבה בהרבה מצמחים, בע"ח וסתם סמלים. ברוב המקרים משמעות הכוכבים בדגלים אינה באה לבטא את גרמי השמים אלא משמעות אחרת לגמרי המבוטאת באמצעות כוכבים (איים, חבלי ארץ, מספר שנים, מספרים וכדו'). אך קיימות מדינות לא מעטות בהם הכוכבים בדגל מסמלים את כוכבי השמים.

מלבד כוכבים מרובים בדגלי מדינות העולם גם ציורי השמש והירח, או ירח וכוכב, אך לא נעסוק בהם ברשימה זו.

הדגלים מונפים אל על וכמו הכוכבים גורמים לאדם להרים עיניים למעלה, אל  הנשגב והנעלה הנמצא בגבהים. דגל הוא אות וסמל והוא נושא מטען תרבותי, היסטורי, אומנותי ועוד. בדיוק כמו כוכבי השמים שגם הם נושאים מטען והשפיעו על התרבות האנושית וכבר במקרא נאמר על הכוכבים: "והיו לאותות ברקיע השמים" (בראשית א').

כוכב בשמים – דגל הדיו
כוכב בשמים – דגל הדיו

כוכבים בדגל ישראל

חוזה המדינה בנימין זאב הרצל הציע את דגל "שבעת כוכבי הזהב", כדגל בעל מסר אוניברסלי.

בספרו "מדינת היהודים" כותב הרצל: "אין לנו דגל. אנו זקוקים לדגל. בשעה שרוצים להנהיג אנשים רבים מן ההכרח הוא להניף סמל מעל לראשיהם. אני מתאר לעצמי דגל לבן עם שבעה כוכבי-זהב. היריעה הלבנה מסמלת את החיים החדשים, הטהורים; הכוכבים הם שבע שעות-הזהב של יום העבודה שלנו, שכן בסימן העבודה הולכים היהודים אל הארץ החדשה".

בסופו של דבר הצעתו לא התקבלה והדגל הלאומי קיבל כוכב משושה אחד תכול במרכזו – מגן דוד.

(אגב, הצבע הכחול/תכול שהוא הנפוץ ביותר בדגלי מדינות העולם, הגיע אל דגלנו מהטלית. "והנה הבהיק רעיון במוחי: הרי יש לנו דגל. לבן כחול. הטלית אשר בה נתעטף בתפילתנו – טלית זו היא סמלנו. נוציא נא את הטלית מנרתיקה ונגולל אותה לעיני ישראל ולעיני כל העמים. הזמנתי אז דגל כחול לבן ומגן דוד מצויר עליו. וכך בא לעולם דגלנו הלאומי." (דוד וולפסון – כיצד נולד דגלנו הלאומי).

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/Herzl_Flag.jpg
כוכב בשמים – דגל הדיו

כוכב – מגן דוד

סמל המגן דוד במרכז דגל המדינה, הוא אחת משלושת האפשרויות המקובלות לציור כוכב (מחומש, משושה ומשובע). כמסמל כוכב הוא נדיר יחסית ובאסטרולוגיה הוא נחשב כמייצג כוכב יציב ללא תנועה. למרות מקורו הפגאני, כבר מאות שנים הוא נחשב כסמל יהודי.

מסורות קדומות משייכות אותו לשלמה המלך אך כסמל יהודי על דגל הוא מופיע לראשונה בפראג בדגל שהונף בבית הכנסת העתיק של העיר. שם הוא גם מופיע לראשונה על קבר יהודי.

המעניין הוא שהקבר היהודי העתיק ביותר עליו מופיע הכוכב המשושה – מגן דוד (שכיום מופיע כמעט על כל קבר יהודי בכל העולם), הוא קברו של האסטרונום היהודי רבי דוד גנז, שהיה אסטרונום במצפה הכוכבים של טיכו ברהא, תלמידו של המהר"ל מפראג וחברו של קפלר שאף חיבר ספר בשם מגן דוד.

DAVID GANZ TOMB.JPG
קברו של רבי דוד גנז בפראג

כוכבים בדגלי העולם

כאמור, בדגלי מדינות רבות מופיעים כוכבים, אך קבוצות כוכבים נדירות יותר. הקבוצה שזכתה להופיע הכי הרבה פעמים בדגלי העולם היא קבוצת "הצלב הדרומי". למרות היותה קבוצה קטנה יחסית, חשיבותה רבה (איתור הציר הדרומי). כך היא מופיעה בדגלי אוסטרליה, ניו זילנד ועוד מדינות רבות, שהמאפיין אותן הוא עובדת היותן מדינות דרומיות בכדוה"א. ראה כאן:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b9/Flag_of_Australia.svg/1280px-Flag_of_Australia.svg.png
דגל אוסטרליה

מדינה אחת באזור הצפוני של כדוה"א בחרה בכוכבים כדגלה. דגלה של אלסקה זרוע ב 8 כוכבים – כוכבי קבוצת "הדובה הגדולה" המראים על כוכב הצפון. מעניין, שאת הדגל של אלסקה עיצב ילד בן 13 והוא התקבל פה אחד.

Flag of Alaska.svg
דגל אלסקה

המדינה עם הדגל המשופע ביותר בקבוצות כוכבים היא ברזיל. על דלגה יש קבוצות כוכבים המראות את השמים מעל ריו דה ז'ניירו בירת ברזיל בעת ההכרזה על הקמת הרפובליקה ב1889.

לא פחות מ27 כוכבים ו9 קבוצות בדגל ברזיל, הם מייצגים את הקבוצות הבאות או חלקן: הכלב הקטן, הכלב הגדול, שדרית הספינה, הצלה הדרומי, עקרב, בתולה, משולש דרומי, אוקטנט ונחש המים.

Flag of Brazil.svg
דגלה של ברזיל

דגלה של ברזיל

כתב: שלמה בוסקילה

מקור תמונות: ויקיפדיה

שתפו את המאמר